Χ.Σεβαστίδης, ομιλία στη Γ.Σ. της Ε.Δ.Ε. της 9.12.2023

Ομιλία στη Γ.Σ. της Ε.Δ.Ε. της 9.12.2023

 

Χριστόφορος Σεβαστίδης,

Δ.Ν. Εφέτης

         Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

         Θα έπρεπε να ευχαριστούμε όλοι την κ. Στενιώτη και το προεδρείο της Ένωσης γιατί αφενός με την άρνησή τους να δεχτούν να πραγματοποιηθεί η ΓΣ επί διήμερο και αφετέρου με την προκλητική παραβίαση του Καταστατικού και την απόρριψη του αιτήματος 311 συναδέλφων για σύγκληση έκτακτης ΓΣ, έγιναν ακούσιοι κήρυκες της μαζικότερης ΓΣ τα τελευταία χρόνια. Μιας ΓΣ που συγκεντρώνει αγανάκτηση, απογοήτευση και θλίψη για τα πεπραγμένα ενός προεδρείου που διακρίθηκε μόνο για τις εξαιρετικές κοινωνικές του σχέσεις με επιχειρηματίες, εκπροσώπους Funds και τραπεζών, για την εκκωφαντική  σιωπή του όταν όφειλε να τοποθετηθεί, για τους συμβιβασμούς πίσω από την πλάτη των εντολέων του, για το παιχνίδι της δημαγωγίας και της εξαπάτησης στο οποίο επιδόθηκε με μεγάλη μαεστρία. Θα τοποθετηθώ στα δύο βασικότερα θέματα της αποψινής ΓΣ.

         Το πρώτο είναι η ψήφιση του νέου δικαστικού μισθολογίου. Από πέρσι το Νοέμβριο το προεδρείο ενημέρωνε για τις συναντήσεις με τον πρωθυπουργό και την θετική του διάθεση να προχωρήσει στην επαναφορά των επιδομάτων στα επίπεδα του 2008. Στην περσινή ΓΣ προετοίμαζε τους συναδέλφους για εξαγγελία εκ μέρους του τότε υπουργού δικαιοσύνης μηνιαίων αυξήσεων 800 ευρώ. Όπως αποκαλύφθηκε από γραπτό μήνυμα μέλους του προεδρείου που έφτασε από δικό του λάθος σε κοινότητα, οι αυξήσεις αυτές θα δίνονταν εφόσον η Ένωση ενταφίαζε οριστικά την διεκδίκηση του 13ου και 14ου μισθού. Για τον λόγο αυτό έδωσαν πέρσι μεγάλο αγώνα στην ΓΣ να μην διεκδικήσουμε την επαναφορά των Δώρων. Οι συνάδελφοι με συντριπτική πλειοψηφία τους έδωσαν την απάντηση. Έκτοτε πέρα από τον διαμοιρασμό των σχεδίων της αγωγής ουδέποτε έθεσαν ζήτημα επιστροφής των Δώρων αγνοώντας προκλητικά την βούληση του ανώτατου οργάνου της Ένωσης. Ακολούθησε μία περίοδος συναντήσεων με τον τότε υπουργό οικονομικών κ Σκυλακάκη και η διαβεβαίωσή του ότι μέχρι τον Μάρτιο θα ψηφίζονταν το νέο μισθολόγιο. Η ψήφιση του μισθολογίου μετατέθηκε χρονικά πριν την διενέργεια των βουλευτικών εκλογών. Τον Ιούνιο η πρόεδρος της ένωσης μας ενημέρωσε ότι η κυβέρνηση δεν πρόλαβε να ψηφίσει το μισθολόγιο και ότι υπάρχει δέσμευση πως θα είναι το πρώτο νομοσχέδιο που θα εισαχθεί από τη νέα κυβέρνηση. Τέλη Ιουλίου μέλη του προεδρείου πανηγυρίζουν σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης ότι «βγήκε λευκός καπνός και τα επιδόματα επιστρέφουν στα επίπεδα του 2008». Λίγες ημέρες αργότερα δημοσιοποιείται τροπολογία του Υπουργείου οικονομικών που τους διαψεύδει άλλη μια φορά. Οι προβλεπόμενες τότε αυξήσεις των 120 ευρώ το μήνα χαρακτηρίζονται από την κ Στενιώτη «ψιχία» και στο ΔΣ που ακολούθησε μας δήλωσαν ότι «επρόκειτο για ασκήσεις επί χάρτου και εφόσον οι αυξήσεις είναι αυτού του ύψους, τότε θα πρέπει να δώσουμε τα χρήματα στους φτωχούς». Έρχονται σήμερα μετά από 12 μήνες διαπραγματεύσεων και μας δηλώνουν πως είναι τεράστια επιτυχία η επιστροφή του 50% των επιδομάτων του 2008 γεγονός που σημαίνει σε απόλυτους αριθμούς 150 ευρώ στον πρώτο βαθμό και 190 ευρώ στον δεύτερο βαθμό. Αθροίζουν στα ποσά αυτά και τις αυξήσεις που δόθηκαν χωρίς καμία διαπραγμάτευση σε όλο το Δημόσιο. Πρόκειται για ξεκάθαρο εμπαιγμό του Δικαστικού Σώματος. Είναι η πρώτη φορά που ονομάζουμε νέο δικαστικό μισθολόγιο μία ασήμαντη αύξηση μόνο στα επιδόματα. Οι αυξήσεις αυτές μόλις καλύπτουν τις απώλειες των μισθών μας από τον πληθωρισμό την χρονιά που πέρασε. Οι μισθολογικές αναπροσαρμογές σε θέσεις ευθύνης στον δημόσιο τομέα ξεπερνούν κατά πολύ τα παραπάνω ποσά.  Το δικαστικό μισθολόγιο θα μας δεσμεύει για τα επόμενα 10 χρόνια. Δεν αποτελεί αίτημα που κατατίθεται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων συχνά. Ας αναλογιστούμε ότι με την συμφωνία στην οποία κατέληξε το προεδρείο ο μισθός μας θα έχει εξανεμιστεί πλήρως μετά από μία πενταετία. Δεν τόλμησαν να διαπραγματευτούν την αύξηση του Βασικού Μισθού, διεκδίκηση που θα είχε πολλαπλά οφέλη δεδομένου ότι στον βασικό μισθό υπολογίζονται τα χρονοεπιδόματα και οι συντάξεις. Είχαν υποσχεθεί στους Ειρηνοδίκες μισθολογική εξομοίωση με τους πρωτοδίκες. Όχι μόνο δεν πέτυχαν εξομοίωση αλλά ούτε διεκδίκησαν μια υποτυπώδη έστω αύξηση. Δύο σχεδόν χρόνια μετά τις τελευταίες αρχαιρεσίες και δεν έστειλαν ούτε μια επιστολή στα αρμόδια υπουργεία ώστε να είναι συνεπείς με τα όσα είχαν κάνει σημαία τους το 2022. Το αποτέλεσμα αυτό της δικής τους διαπραγμάτευσης δεν είναι τόσο απόδειξη της ανικανότητάς τους την οποία θα μπορούσαμε να κατανοήσουμε. Είναι η πιο μεγάλη απόδειξη των αδιαφανών διαδικασιών και των υπόγειων συνεννοήσεων με τμήματα της εκτελεστικής εξουσίας. Τα ίδια ακριβώς έκαναν και το 2021 όταν στο ΔΣ του Φεβρουαρίου καταψήφισαν την πρότασή μας για κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης. Το όφελος που έχουμε σήμερα από τον αγώνα που έδωσε τότε μόνο το προεδρείο της Ένωσής μας είναι μεγαλύτερο από αυτό που έχουν πετύχει σήμερα. Εμείς δεσμευόμαστε συνάδελφοι απέναντί σας πως από τον Μάϊο θα επαναδιαπραγματευτούμε με το Υπουργείο Οικονομικών και με ανοιχτά πλέον χαρτιά την αύξηση του Βασικού Μισθού κατά 20% και την επιστροφή του 13ου και 14ου μισθού. Αποδείξαμε διαχρονικά την αποτελεσματικότητά μας στην διεκδίκηση των οικονομικών αιτημάτων και τους καθαρούς όρους διεξαγωγής των συζητήσεων επιδιώκοντας κάθε φορά την ευρεία κοινωνική αποδοχή των αιτημάτων μας και όχι έναν ελιτίστικο και μοναχικό δρόμο κοινωνικής απομόνωσης στον οποίο έχουμε οδηγηθεί από πέρσι.

         Αναφορικά με τον σχεδιασμό του νέου δικαστικού χάρτη. Εξηγήσαμε με την από 17 Οκτωβρίου 2023 ανακοίνωσή μας ότι μετά από πιέσεις της Παγκόσμιας Τράπεζας για περιορισμό των δαπανών στη Δικαιοσύνη και προκειμένου να ενισχυθεί ο κρατικός προϋπολογισμός από το Ταμείο Ανάκαμψης, δέχτηκε το Ελληνικό Δημόσιο το κλείσιμο μεγάλου αριθμού δικαστικών καταστημάτων. Η αρχή θα γίνει με τα 63 κεντρικά Ειρηνοδικεία, 15 Πρωτοδικεία και 4 Εφετεία, ενώ σύντομα το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της συμφωνίας προβλέπει απονέκρωση όλων των Ειρηνοδικείων και ακόμα μεγαλύτερου αριθμού Πρωτοδικείων και Εφετείων στα πρότυπα άλλων χωρών της ΕΕ με εντελώς διαφορετική γεωγραφική κατανομή και δίκτυο μέσων μεταφοράς. Ως πρόφαση για τις νέες απορρυθμίσεις αξιοποιήθηκε το υπαρκτό γεγονός της ανισοκατανομής της ύλης μεταξύ των δικαστηρίων. Αντιπροτείναμε λοιπόν την ισοκατανομή των υποθέσεων σε όλα τα δικαστήρια σε επίπεδο εφετειακής περιφέρειας. Ο πρόεδρος Εφετών να επιλαμβάνεται της ίσης κατανομής των υποθέσεων στα δικαστήρια της περιφέρειάς του. Στην πρότασή μας αυτή δεν ακούσαμε κανένα αξιόλογο αντεπιχείρημα. Η μοναδική πραγματική αιτία του Δικαστικού Καλλικράτη είναι ο περιορισμός του κόστους συντήρησης των δικαστικών κτιρίων στη λογική του μικρότερου κράτους και της  σχέσης κόστους οφέλους. Το κράτος επιχειρηματίας μειώνει τις δημόσιες δομές ώστε να ωφεληθεί λογιστικά και να μπορεί να αξιοποιήσει τα κονδύλια για ενίσχυση των επιχειρήσεων. Αλλά ποιο είναι το όφελος από αυτές τις παρεμβάσεις; Σύμφωνα με την εκτίμηση της Παγκόσμιας Τράπεζας το 92% του προϋπολογισμού του υπουργείου Δικαιοσύνης αντιστοιχεί σε ανελαστικές δαπάνες (πχ μισθοδοσία) και μόλις το 8% στην συντήρηση των υποδομών.

         Στην θέση του Υπουργείου για ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας το προεδρείο της Ένωσης απάντησε αρνητικά δεχόμενο ωστόσο την αύξηση της υλικής αρμοδιότητας των Ειρηνοδικείων τουλάχιστον κατά 10.000 ευρώ, την μερική καθετοποίηση των ειδικών διαδικασιών την οποία ξόρκιζε πριν 2 χρόνια,  το κλείσιμο 50 Ειρηνοδικείων. Και το σημαντικότερο: αποστερεί την δυνατότητα σε πολλούς νέους Ειρηνοδίκες να ενταχθούν έστω σε εθελοντική βάση στην επετηρίδα των Πρωτοδικείων. Τους θεωρεί προφανώς επιστημονικά ανεπαρκείς να ανταποκριθούν στα καθήκοντα αυτά αν και έχουν αποδείξει έμπρακτα την τεράστια επιστημονική τους επάρκεια τόσο με τις αποφάσεις που εκδίδουν όσο και με το συγγραφικό τους έργο.

         Με δεδομένη ωστόσο την βούληση του Υπουργείου να τηρήσει τις συμφωνίες με την Παγκόσμια Τράπεζα και μάλιστα να ψηφίσει το νομοσχέδιο εντός του Φεβρουαρίου, κάθε απόφαση σήμερα που θα συστρατευτεί με το «όχι στην ενοποίηση», δίνει ουσιαστικά λευκή επιταγή στο προεδρείο να διαπραγματευτεί με όποιους όρους θέλει εκείνο από τον επόμενο μήνα. Αυτό ακριβώς θέλουν. Να έρθουν οι εξελίξεις ερήμην μας, να μπορούν να κάνουν τις συμφωνίες που έκαναν στο μισθολόγιο και στο συνταξιοδοτικό. Το «όχι στην ενοποίηση» σημαίνει αποχή μας από τις διαδικασίες της διαβούλευσης που θα ξεκινήσουν πολύ σύντομα. Είναι εθελοτυφλία και δεν οδηγεί πουθενά. Γνωρίζω τις υπαρκτές αντιθέσεις ανάμεσα στα μέλη μας. Την δυσκολία να βρεθεί ένας κοινός τόπος που θα ικανοποιεί ισότιμα όλους. Κατατέθηκαν στον δημόσιο διάλογο πολλές προτάσεις που εκφράζουν τις εύλογες ανησυχίες για τις τεκτονικές αλλαγές που έρχονται. Αλλαγές για τις οποίες είχαμε προειδοποιήσει όταν πριν 2 χρόνια προτείναμε την καθετοποίηση των διαδικασιών ώστε τώρα να είχαμε πετύχει ομαλή μετάβαση στη νέα εποχή. Οι δημαγωγικές φωνές τότε και οι μαξιμαλιστικές θέσεις επικράτησαν της λογικής. Σήμερα βρισκόμαστε με την πλάτη στον τοίχο. Ο χρόνος μας πιέζει ασφυκτικά. Η μόνη λύση αυτή τη στιγμή είναι η ηλεκτρονική ψηφοφορία όλων των μελών στα σημαντικότερα ζητήματα με τα οποία θα βρεθούμε αντιμέτωποι. Να δώσει το Σώμα με τρόπο δημοκρατικό τις απαντήσεις του και να συνδιαμορφώσει τις βασικές παραμέτρους του νομοσχεδίου που θα καταθέσει τον επόμενο μήνα το Υπουργείο. Η σημερινή ΓΣ θα πρέπει να είναι ενωτική. Να ξεπεράσουμε τις συγκυριακές διαχωριστικές γραμμές που διασπούν το ενιαίο μέτωπο το οποίο απαιτούν οι περιστάσεις να έχουμε. Θα πρέπει σήμερα να λάβουμε απόφαση ώστε μέσα στις επόμενες 2 εβδομάδες να διενεργηθεί ηλεκτρονική ψηφοφορία μέσω της πλατφόρμας ΖΕΥΣ. Τα ερωτήματα που θα τεθούν στην ηλεκτρονική ψηφοφορία θα πρέπει να τα καθορίσουμε από σήμερα και το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας θα είναι δεσμευτικό για το προεδρείο.   Καταθέτουμε στο προεδρείο της Συνέλευσης το σχέδιο Ψηφίσματος το οποίο θέτουμε στην κρίση σας.

0 replies

Αφήστε το σχόλιο σας

Θα θέλατε να λάβετε μέρος στην συζήτηση

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *